De bakkerij in 2021 – Digitaal, lokaal en speciaal

Digitalisering & Bezorging professionaliseert
Online retail – ook in food – was dit jaar zowat de enige tak van retail die zwarte cijfers noteerde. Was voor sommige versondernemers ‘de webshop’ (en daarmee de hele logistieke puzzel die daarmee samenhangt) een ondergeschoven kindje, afgelopen voorjaar bleek het ineens een reddingsboei. Allerlei leveranciers staken klanten een hart onder de riem met gratis webshops. Maar iedereen die daar een beetje ervaring mee heeft, weet dat het runnen van een webshop geen sinecure is. Het is niet in één keer perfect. Met de ervaringen die dit jaar worden opgedaan zullen ondernemers gaan bijschaven en bijsturen.

Hetzelfde geldt voor de bezorgdienst die menig bakker halsoverkop op poten heeft gezet. Rentabiliteit was soms ondergeschikt aan de nood naar omzet. Maar de lessen die daarmee zijn geleerd vertalen zich volgend jaar beslist door naar concrete acties. Denk dan aan het investeren in een elektrische bestelauto om lokaal en duurzaam te bezorgen of het aanschaffen van een andere oven om ook kleinere bestellingen ad hoc te kunnen (af)bakken.

Korte Ketens
Consumenten worden enerzijds kritischer op waar hun voedsel vandaan komt en anderzijds krijgen zij steeds meer waardering en aandacht voor de lokale ondernemer. We zagen in de corona crisis tal van lokale steunacties ontstaan voor ondernemers in het dorp en de regio, waarvan de consument zag dat ze het moeilijk hadden. Maar ook leveranciers en belangenverenigingen die nationale acties optuigden om de consument op te roepen vooral lokaal te kopen. Die aandacht voor de lokale middenstand in combinatie met bewustwording rondom voeding en ingrediënten biedt kansen voor ondernemers om samen het verschil te maken.

Met korte ketens van akker naar bakker zorg je dat lokaal geteelde ingrediënten hun weg vinden naar lokale ondernemers én lokale consumenten. Bovendien weet je precies wat er wel en niet in je brood zit en kun je dat met een mooi en eerlijk verhaal vertellen aan je klant. “We telen het hier, we verkopen het hier, we eten het hier”.

De supermarkt blijft vriend en vijand
Albert Heijn gaat de komende jaren fors investeren in de versbeleving op de vloer. Iets waar Jumbo al langer mee bezig is. Lidl maakte al indruk met haar Lidl Brown Bag, inmiddels verschijnen ook al instelbare broodsnijmachines naast het broodschap. Iets waar AH ook mee flirt overigens. De klant waardeert het feit dat je zélf het brood naar wens kunt snijden (personaliseren) maar het wekt ook de illusie van een verser product op. Bakkers hebben soms een vergelijkbare broodsnijmachine staan, maar laten daar de consument niet aan zitten.

Feit is dat vers ook de komende jaren belangrijker zal worden bij de supermarkt. En ook die probeert de consument te verleiden met lokaal voedsel. Met labels als Streeckgenoten en Uit de Streek maar ook met écht lokale leveranciers.

Als bakker kun je proberen om die leveranciersrol te verwerven. Maar als je de concurrentie wilt aangaan, dan zul je écht iets speciaals moeten hebben. Je bent niet voor niets versspeciaalzaak. De consument heeft geld over voor bijzondere producten of producten met een verhaal. Maar dan moet het wel echt bijzonder zijn in smaak of presentatie én ook hier blijft convenience een sleutelwoord. De klant wil er liefst niet teveel moeite voor hoeven doen. Vandaar dat echt goede bakkers die vlak bij de supermarkt zitten ook hele mooie resultaten weten te boeken. De consument stapt dan sneller ook bij jou nog even binnen tijdens het boodschappen doen. 

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om dé beurs voor ambachtelijk vakmanschap te bezoeken? Klik hieronder voor meer informatie.

Deel dit bericht

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Scroll naar top