Beko-bedrijven: De gemaksgeneraties aan het woord

Van koffie to-go tot belegde broodjes en af en toe een frietje. De gemaksgeneraties (millennials en Generatie Z), die zijn opgegroeid in een tijd waarin kant-en-klaar óveral te vinden is, geven veel uit aan eten buiten de deur: gemiddeld 2.200 euro per jaar. Voor deze jongeren zijn ‘vlug, vers en betaalbaar’ belangrijke aankoopmotieven. Maar wat waarderen ze nog meer bij hun to-go ervaringen? Om een kijkje te nemen in het leven van deze generatie heeft Beko-bedrijven stagiaire Nori Meulendijks uit Utrecht geïnterviewd. Neem hier een kijkje in de voorkeuren van Generatie Z.  

Q: Hoe vaak koop jij eten buiten de deur? En wat koop je dan?

A: “Minimaal een paar keer per week koop ik eten buiten de deur. Vaak in de ochtend voordat ik zonder lunch naar school ga of als ik met honger op het station sta en nog niet heb ontbeten. Ook koop ik na school vaak iets kleins te eten, zoals een broodje of iets anders hartigs.”

Q: Hoe is bij jou de verdeling tussen zelf koken en afhalen? 

A: “Meestal neem ik lunch mee vanuit huis, omdat dit veel geld bespaart, iets waarvan ik me heel bewust ben. Verder heb ik het geluk dat er elke dag voor mij gekookt wordt, omdat ik nog thuis woon.”

Q: Waar let je als eerste op als je eten to-go koopt? 

A: “Het eten moet er lekker en vers uitzien. Broodjes moeten goed en rijkelijk belegd zijn, en hartige snacks mogen niet lijken alsof ze er al de hele dag liggen. Ik kies sneller voor een product met minder verpakking, om afval te verminderen.”

Q: Probeer je ook weleens nieuwe producten die je normaal niet koopt?

A: “Normaal gesproken kies ik voor vertrouwde producten. Af en toe word ik via social media getriggerd om iets nieuws te proberen. Hierbij speelt de prijs een rol, want ik wil niet te veel uitgeven aan iets waarvan ik niet zeker weet of ik het lekker vind.”

Q: Bestel je liever bij een bestelzuil of een medewerker?

A: “Ik geef de voorkeur aan bestellen bij een bestelzuil of zelfscankassa. Dit vind ik makkelijker, en het stelt me in staat op mijn gemak mijn keuze te maken. Vooral als ik haast heb, is bestellen via een zuil of kassa sneller en eenvoudiger.”

Q: Wat betekent gemak voor jou in relatie tot to-go aankopen?

A: “Gemak betekent voor mij dat het product makkelijk te consumeren is onderweg naar school of het station, maar het moet natuurlijk ook lekker zijn. Zo bespaar ik tijd en creëer ik tegelijk een echt genietmoment.”

Q: Hoe belangrijk is gezond eten voor jou bij to-go aankopen?

A: “Hoewel ik niet altijd bezig ben met gezond eten, zijn veel vrienden van mijn leeftijd dat wel. Persoonlijk kies ik eerst ‘wat’ ik wil eten en ‘waar’ ik zin in heb. Daarna zoek ik naar ‘waar’ ik dit kan vinden.” 

Q: Speelt duurzaamheid nog een rol in je keuze voor een to-go product?

A: “Transparantie en authenticiteit van ondernemers vind ik belangrijk. Onderweg is duurzaamheid echter minder bepalend voor mij. Ik let vooral op smaak, kwaliteit, versheid en het gemak waarmee iets onderweg te consumeren is.”

Q: Welke to-go tip zou je bakkers willen geven?

A: “Ik eet to-go producten meestal direct op en vind het zonde als er veel plastic wordt gebruikt. Verpakkingen die ethisch verantwoord zijn en beter voor het milieu, dat zou de norm moeten zijn. En vaak is een servetje, één servertje, meer dan genoeg.”

Beko-bedrijven op Bakkersvak 2025

Je hebt nu een inkijkje in de wereld van Generatie Z gekregen. Bekijk hier alles over to go en wat deze trend voor jou als ondernemer kan betekenen! 

Wist je dat Beko-bedrijven tijdens de Dag van het Ambacht een proeftafel had met daarop onder andere heerlijke vegan ijsbonbons? Beko staat ook volgend jaar weer op Bakkersvak & IJs-Vak 2025 op 9, 10 en 11 maart in Evenementenhal Gorinchem, waar zij wederom hun nieuwste producten zullen presenteren.

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om dé beurs voor ambachtelijk vakmanschap te bezoeken? Klik hieronder voor meer informatie.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll naar top