Björn van Intelligentia Taste Rooms: “Mensen verrassen en stimuleren anders naar eten en drinken te kijken, dat is onze missie”

Dat Intelligentia niet een gewone ijssalon is, is duidelijk zodra je binnenstapt. De salon ademt creativiteit. Björn: “Zeven jaar geleden wilden we een eigen zaak beginnen die mijn idee over smaak symboliseert. We gingen op zoek naar een branche waar ruimte was voor innovatie. Dat bleek de ijswereld te zijn. Maar een klassieke ijssalon zijn? Dat is nooit onze ambitie geweest.”

Alle zintuigen prikkelen

Björn: “We bieden onze gasten een multisensorische belevenis. Door verschillende structuren, smaken, geuren, temperaturen en kleuren samen te brengen, proberen we onze gasten steeds opnieuw te verrassen. Maar we doen er bij Intelligentia graag nog een schepje bovenop. Het hele plaatje moet kloppen, we willen alle zintuigen prikkelen. Hoe we onze producten aanbieden en de service die we daarbij leveren moeten daarom naadloos aansluiten. Zit je op ons terras, de Beverly Hills room? Dan bieden we je een tropische belevenis die tot in de puntjes uitgedacht is, geïnspireerd op het Beverly Hills Hotel. Of stap in de surrealistische wereld van Harry Potter voor een afternoon-tea in de Wonder Room, waarbij alles een magische twist heeft gekregen.”

Feel like a child again

De smaakbar is volledig ingericht op de visie die Björn en Sabine vanaf het begin af aan hebben gehad: Feel like a child again. Björn: “Waarom moeten we ons als volwassene altijd blijven gedragen? Waarom moeten we constant in een bepaald keurslijf blijven zitten? In onze verschillende tasterooms kun je even uit de wereld te stappen, en zijn wie je wil zijn.”

Strakke planning

Om zo tot in details altijd alles helemaal uitgedacht én uitgevoerd te krijgen, vraagt om een strakke planning. “We werken met een jaarplanning en weten dus altijd wie wanneer wat moet doen. De afgelopen periode zijn we druk geweest met productontwikkeling. Onze nieuwste aanwinst zijn de Luscious Ice-Cream potten. Een superluxe ijspot opgebouwd uit verschillende lagen en structuren. Doordat het ijs op basis van parfait wordt gemaakt, is het direct schepbaar vanuit de vriezer.”

Finalist IJssalon van het Jaar 2020-2021

Tijdens Bakkersvak 2020 won Intelligentia De Gouden IJscreatie en veroverde zo een plek in de finale van de IJssalon van het Jaar 2020/2021. “Toen we zeven jaar geleden de zaak startten, hebben we meteen meegedaan aan de Gouden IJscreatie. We waren heel jong en naïef, en maakten zo’n beetje alle beginnersfouten die we maar konden maken. We merkten dat de jury niet helemaal begreep wat we bedoelden. We legden de wedstrijden naast ons neer: dit was misschien gewoon niet de juiste wedstrijd voor ons om aan mee te doen.

Door de jaren heen merkten we dat de ijsbranche een verandering doormaakte, en dat onze ideeën steeds beter begrepen én gewaardeerd werden. We trokken de stoute schoenen en besloten ons toch in te schrijven voor De Gouden IJscreatie in 2020. En toen wonnen we de eerste prijs! Met een ijscoupe die volledig laat zien waar we voor staan, zonder concessies te doen.”

Een droom die uitkomt

Wat het voor Björn en Sabine betekent als ze op donderdag 1 april de winnaar worden van de IJssalon van het Jaar 2020/2021 is heel duidelijk: het zou een droom zijn die uitkomt. “Als je wil innoveren, dan blijf je altijd tegen een deur aanlopen. Mensen snappen niet altijd wat je doet. Als we de wedstrijd zouden winnen, is dat een heel grote waardering voor het pad dat wij gekozen hebben. Al die jaren hard werken en het feit dat we onze nek uitgestoken hebben om iets nieuws te proberen wordt dan echt erkend. We worden dan niet meer gezien als ‘die salon die het anders doet’, maar als inspirerend. Dat betekent alles voor ons.”

Intelligentia Taste Rooms, Leidingstraat 27 Eindhoven, 040 – 298 33 03, www.intelligentia.nl. Geopend van woensdag tot en met zondag. Volg op social media of kijk op de site voor actuele openingstijden.

Bezoeken?

Ben je geïnteresseerd om dé beurs voor ambachtelijk vakmanschap te bezoeken? Klik hieronder voor meer informatie.

Deel dit bericht

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Scroll naar top